Cała branża fashion charakteryzuje się stałym cyklem zmian – przemijających trendów, pojawiających się hitów modowych, nowych i zaskakujących odkryć danego sezonu. Właśnie dlatego bardzo istotne jest, z punktu widzenia zarówno właścicieli zakładów produkcyjnych, jak i wymagań rynku, utrzymanie stałego łańcucha dostaw i szybkie reagowanie na zmieniające się warunki. Aby utrzymać tempo branży modowej koniecznie należy zapewnić usługi logistyczne na właściwym poziomie. W krwiobiegu biznesowym, pomiędzy stworzeniem projektu, jego wykonaniem, produkcją i dostarczeniem do klienta, logistyka dla branży fashion musi stawać na wysokości zadania. W poniższym tekście przedstawimy kilka głównych zasad, na których powinna się ona opierać.
Dlaczego logistyka jest tak ważna?
Zacząć musimy od podstawowej konstatacji – cykle życia produktów modowych są z roku na rok coraz krótsze. Kreatorzy mody nie zasypują gruszek w popiele i każdy sezon przynosi nowe, rewolucyjne rozwiązania. Szybkość z jaką rozwija się branża fashion determinuje bezpośrednio wysoki poziom usług logistycznych. Liczy się coraz bardziej w tym względzie jakość usługi, elastyczność i zdolność adaptacji do zmian.
Logistyka powinna odpowiadać energicznie na wymagania rynku i stanowić niezawodne partnerstwo w zarządzaniu całym łańcuchem dostaw. Bez niej nie funkcjonowałby sprawnie schemat: producent – magazyn – wysyłka – klient. Tylko całkowite dostosowanie zasobów logistycznych do wymagań rynku i potrzeb branży fashion zaowocować może zadowoleniem klientów i pełnym sukcesem finansowym.
Rozwiązania logistyczne dla branży fashion
Takie usługi z punktu widzenia logistyki powinny obejmować przede wszystkim planowanie i realizację wysyłek oraz inne oferty o wartości dodanej (VAS), które obejmują także kompletowanie, przepakowywanie i konwersję zamówień.
Pierwszorzędną sprawą jest oczywiście zarządzanie dostawcami i zamówieniami zakupu, zwłaszcza w strategicznych lokalizacjach. Nie mniej istotna jest sprawna organizacja przestrzeni magazynowych. Logistyka bazować powinna tutaj na nowoczesnym systemie SKU, czyli unikalnych kodach produktów, umożliwiających efektywne zarządzanie zapasami. Do tego niezbędna jest każdorazowa weryfikacja dokumentów i prowadzenie listy zamówień.
Z poziomu logistyki warto także zadbać o aktywny udział w zakresie wprowadzania na rynek nowych produktów oraz zamówień specjalnych (promocyjnych). Natomiast sama organizacja usług transportowych powinna mieć na względzie maksymalne zmniejszanie kosztów operacyjnych, przy jednoczesnym poprawianiu dostępu do przepustowości, nowoczesnych środków transportu, pasów handlowych i skracaniu czasu obsługi w transporcie globalnym. To leży już jak najbardziej w gestii profesjonalnych menadżerów logistycznych do spraw kontaktów z klientami, zwłaszcza w dobie prężnie rozwijającego się e-commerce.
Właściwie prowadzone usługi logistyczne pozwalają zoptymalizować koszty przedsięwzięć biznesowych bez rezygnacji z wysokiej jakości.